Rowery elektryczne Ostrów Wielkopolski – co o nich mówi prawo?
Według polskich przepisów, za rower uznaje się elektryka napędzanego siłą mięśni i silnika o mocy maksymalnie 250W, zaś maksymalna osiągana przez e-rower prędkość nie może przekroczyć 25 km/h. Taki pojazd nie wymaga rejestracji, a poruszać może się nim każda pełnoletnia osoba. Osoby poniżej 18.roku życia również mogą, jednak muszą mieć ważną kartę rowerową. W przypadku, kiedy nasz jednoślad ma większą moc i osiąga większą prędkość niż te podane powyżej, jest uznawany za motorower – musi więc zostać zarejestrowany. Dodatkowo, właściciel takiego pojazdu musi także wykupić polisę ubezpieczeniową i poddawać elektryka regularnym testom diagnostycznym. W przypadku motoroweru wymagane jest prawo jazdy kategorii AM – dla osób niepełnoletnich lub dowód osobisty – dla osób, które ukończyły 18.rok życia.
Co ważne, rowerem elektrycznym o mocy do 250W można jeździć po ścieżkach rowerowych, zaś e-rowerem o większej mocy – po drogach publicznych, z wyjątkiem dróg szybkiego ruchu. Nie można natomiast jeździć e-bike’ami po chodnikach.
Rower elektryczny Ostrów Wielkopolski – przepisy i kary
Rower elektryczny podlega przepisom Kodeksu drogowego, a za jego nieprzestrzeganie otrzymuje się kary. Za jazdę e-rowerem bez karty rowerowej grozi grzywna w wysokości 1500 złotych, którą będzie musiał zapłacić opiekun prawny osoby małoletniej. Za prowadzenie motoroweru bez wymaganych dokumentów grozi aż 5000 złotych oraz sądowy zakaz poruszania się pojazdami mechanicznymi. Natomiast za jazdę e-rowerem pod wpływem alkoholu grozi od 1000 do 2500 złotych.
Za przejechanie e-bikiem po pasach dla pieszych bez zatrzymania się i zejścia z roweru grozi 200 złotych, a za niezarejestrowanie roweru jako motoroweru – 500 złotych. W przypadku wjazdu takim rowerem na drogę dla rowerów mandat wynosi 100 złotych.
Co istotne, przerobienie roweru tradycyjnego na elektryczny jest legalne – należy jednak zwrócić uwagę na moc silnika i osiąganą prędkość. Ważne, żeby te parametry nie przekraczały dopuszczanych w przepisach norm.
Co ciekawe, nawet jeśli rower nie wymaga rejestracji, i tak warto to zrobić. Numer seryjny ułatwi znalezienie roweru, jeżeli kiedyś zostanie on skradziony.