Cofnij
Rower elektryczny - konserwacja na zimę. Jak zabezpieczyć rower elektryczny na zimę?

Zima to okres, w którym wiele osób postanawia ograniczyć swoją aktywność rowerową i poczekać na lepsze warunki pogodowe. Wbrew pozorom nie wystarczy jedynie postawienie e-roweru w kącie suchej piwnicy. Z tego tekstu dowiesz się, jak zabezpieczyć rower na zimę, tak by, jego bateria nie uległa uszkodzeniu i mogła znowu służyć bez zarzutów, gdy nadejdzie już wiosna. Opisaliśmy też metody konserwacji używanego zimą roweru elektrycznego.

Konserwacja roweru eklektycznego zimą – wiele zależy od Ciebie

Rozchodzi się o to, czy jesteś użytkownikiem, który korzysta ze swojego roweru elektrycznego zimą, czy też nie. To właśnie od poziomu Twojej aktywności zależy, jak powinieneś przygotować e-bike na kilka miesięcy obniżonej temperatury i dużej wilgotności. Poniżej opisaliśmy dwa scenariusze, które zakładają, że korzystasz ze swojego roweru elektrycznego lub robisz sobie zimową przerwę. Zapoznaj się z każdym z nich.

1. Robię sobie zimową przerwę

Jeśli zima skutecznie odstrasza Cię od jazdy na rowerze i wolisz ciepłe wnętrze samochodu, powinieneś odpowiednio przygotować rower do przechowywania. Jak w każdym pojeździe z napędem elektrycznym najważniejsza jest bateria, ponieważ to ona generuję energię potrzebną do jazdy. Podstawowe czynności, jakie należy wykonać to:

  • Naładowanie akumulatora do 50-60% – bardzo ważne jest, by poziom naładowania akumulatora nie spadł do zera, ponieważ może w ten sposób dojść do niekontrolowanej degradacji ogniw. Najlepszym rozwiązaniem jest monitorowanie stanu poziomu energii i uzupełnianie go raz na jakiś czas. Jeśli masz taką możliwość, odłącz baterię od sterownika oraz wszelkich innych urządzeń takich jak liczniki, przetwornice oraz oświetlenie;
  • Wyjęcie baterii i przechowywanie jej w temperaturze pokojowej – jeżeli w miejscu przechowywania roweru temperatura może spaść w okolice zera i nie masz możliwości zapewnienia optymalnych warunków przechowywania sprzętu, wyjmij baterięi zapewnij jej zimowanie w temperaturze 10-20 °C
  • Postawienie roweru w suchym miejscu, w którym panuje temperatura nie wyższa niż 25°C – brak wilgoci oraz odpowiednia temperatura są bardzo ważne ze względu na zabezpieczenie roweru przed potencjalną korozją elementów metalowych oraz degradacją ogniw akumulatora.

Uwaga!

Niektóre sklepy z rowerami elektrycznymi posiadają specjalne urządzenia, które przygotowują baterie do zimy. Sprzęt wyrównuje napięcie na wszystkich ogniwach i pozostawia stan naładowania na poziomie mniej więcej 50%.

2. Jeżdżę zimą

Jazda na rowerze elektrycznym zimą w dużej mierze nie odbiega od tej znanej z cieplejszych pór roku. Różnica jednak jak zwykle tkwi w szczegółach oraz odpowiednim traktowaniu akumulatora. Otóż każdy akumulator litowy traci na swojej sprawności, gdy pracuje w niskich temperaturach. Oznacza to, że jeśli trzymasz swój rower w nieogrzewanym pomieszczeniu, to jego użytkowanie będzie nieco inne niż w przypadku ciepłego schowka. Zimna bateria musi mierzyć się z ogromnymi spadkami napięcia podczas pracy. W lecie tego typu spadki nie są tak dotkliwe, ale prawdziwe schody zaczynają się, gdy temperatura powietrza znacznie się obniża.

Dobrym zwyczajem, który pomoże Twojemu akumulatorowi przetrwać okres zimowy bez zbytniej degradacji, jest zatem ograniczenie mocy. Co jednak zrobić, gdy sterownik w Twoim rowerze nie ma takiej funkcji? W takiej sytuacji powinieneś podczas każdej jazdy dać baterii około 15 minut na ogrzanie i dopiero po upływie tego czasu korzystać z napędu.

Jak zabezpieczyć rower przed korozją?

Większość producentów zabezpiecza silniki w swoich pojazdach przed wilgocią, co nie znaczy jednak, że są w pełni wodoszczelne. W czasie zimy bardzo ważne jest unikanie jazdy po głębokim śniegu lub kałużach, które mogłyby zalać dużą ilością wody silnik. Jeśli na tym rozgrzanym elemencie będzie znajdować się śnieg, powstała woda dostanie się do miejsc, w których nie powinna się znaleźć. Chodzi przede wszystkim o wtyczki kabli, w których wilgoć może doprowadzić do zwarcia a w ostateczności do poważnej awarii sterownika silnika oraz akumulatora.

Po przejażdżce rowerem elektrycznym należy go wyłączyć i umyć. Pamiętaj jednak, by nie używać bezpośredniego strumienia wody oraz unikać moczenia napędy i elementów silnika. Pod żadnym pozorem też nie korzystaj z myjek ciśnieniowych (np. na stacjach benzynowych). Przed ponownym uruchomieniem upewnij się, że Twój rower elektryczny jest suchy.

Jak dbać o rower elektryczny zimą? Poznaj kilka zasad jazdy

Jazda na rowerze elektrycznym zimą jest nieco trudniejsza i wymaga od rowerzysty większego opanowania. Istnieje jednak kilka ciekawych sztuczek, które pomogą Ci podczas zimowych wycieczek na rowerze elektrycznym.

  • Zaopatrz się w grube opony

    Jeśli masz już rower elektryczny i chcesz cieszyć się większą przyczepnością na śniegu, wymień opony na grubsze. Dobrze sprawdzają się takie o grubości 2,8 cala lub większej. W przypadku, gdy planujesz dopiero zakup, upewnij się, że rower jest przygotowany do sezonu zimowego i w zestawie ma grube opony.

  • Spuść powietrze z opon

    Lepszą przyczepność do podłoża możesz uzyskać również poprzez spuszczenie powietrza z opon. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić, ponieważ zbyt niskie ciśnienie w oponie może skutkować przebiciem dętki.

  • Obniż siodełko

    Obniżenie pozycji siodełka daje większą pewność jazdy, kontrolę nad zakrętami oraz szybszą reakcję, gdy pojawią się kłopoty z utrzymaniem równowagi.

  • Ogranicz używanie przedniego hamulca

    Korzystanie z przedniego hamulca na śliskim i mokrym podłożu niemal zawsze skutkuje niebezpiecznym upadkiem przez kierownicę. Używaj tylnego hamulca, ponieważ w ten sposób uzyskasz większą kontrolę nad rowerem.

  • Wybieraj łatwiejsze trasy

    Trasy, które bez problemu pokonujesz latem, w okresie zimowym mogą okazać się nie do przejechania. Grząski śnieg, zalegająca woda i błoto bywają niebezpieczne, a wjechanie w nie często kończy się upadkiem. Unikaj też tras z dużym ruchem samochodowym. Wystarczy niewielka utrata równowagi, by doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku.

Dlaczego zimą warto wybrać rower elektryczny?

Rower elektryczny zimą to bardzo dobry sposób na przezwyciężenie lenistwa i przebudzenie się z „zimowego letargu”. Elektryk pozwoli Ci na szybką i łatwiejszą niż na tradycyjnym rowerze , jazdę. Ważnym atutem e-roweru napędzanego elektrycznie jest również pomoc w przezwyciężeniu oporów, które są spowodowane pokrywą śniegu. Jazda jest bezproblemowa i nie wymaga wielkich nakładów energetycznych. Warto wspomnieć również, że napęd elektryczny zapobiega dużej różnicy temperatur pomiędzy Twoim ciałem oraz powietrzem, co znacznie minimalizuje ryzyko wychłodzenia lub przeziębienia.

Jak zabezpieczyć rower na zimę – to prostsze niż myślisz!

Jak widzisz, zima wcale nie musi oznaczać końca sezonu rowerowego. Oczywiście konserwacja pojazdu wymaga nieco więcej wysiłku, ale satysfakcja z przejażdżki w urokliwych okolicznościach pełnych śniegu jest bezcenna. Jeśli jednak wolisz poczekać do nadejścia wiosny, pamiętaj o tym, by cyklicznie uzupełniać poziom naładowania akumulatora oraz upewnić się, że rower stoi w suchym pomieszczeniu, w którym temperatura nie jest mniejsza niż 10 i większa niż 25℃. W ten sposób zabezpieczysz akumulator przed degradacją ogniw, a pojazd przed korozją.