Informujemy, że niniejsza witryna używa plików cookie. Dowiedz się więcej

zamknij
Sortuj wg:

Poradnik zakupowy: jak wybrać rower elektryczny? Wszystko, co musisz wiedzieć

Udział rowerów elektrycznych w naszym rynku to już 10% i wciąż rośnie. Czy to oznacza, że Polacy już niedługo przesiądą się ze zwykłych jednośladów na te zasilane prądem? Wszystko na to wskazuje. Rowery elektryczne są wydajne, szybkie i stanowią idealną alternatywę dla samochodu. Z tego tekstu dowiesz się więcej o tym środku lokomocji i poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Tego dowiesz się z artykułu:

  • Jak zbudowany jest rower elektryczny?
  • Jak działa rower elektryczny?
  • Jak jeździć na rowerze elektrycznym?
  • Dlaczego warto kupić rower elektryczny?
  • Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?
  • Gdzie można jeździć na rowerach elektrycznych?
  • Jak zadbać o bezpieczeństwo na rowerze elektrycznym?
  • Jak długo działają rowery elektryczne?
  • Jak długo działają rowery elektryczne?
  • Jakie są rodzaje rowerów elektrycznych?
  • Jakie są rodzaje baterii i akumulatorów?
  • Czy jazda na rowerze elektrycznym to wciąż ćwiczenie?
  • Ile kosztuje rower elektryczny?
  • Jaki rower elektryczny kupić?
  • Jakie są najlepsze rowery elektryczne – ranking?
  • FAQ

Rower elektryczny – budowa

Każdy rower elektryczny posiada trzy fundamentalne elementy, bez których nie mógłby działać. Chodzi o:

akumulator – większość rowerów elektrycznych jest wyposażona w baterie litowo-jonowe stosowane również w laptopach oraz telefonach komórkowych. Długość życia baterii wystarcza na kilkaset ładowań. Po tym czasie należy wymienić akumulator na nowy;

kontroler sterujący – dzięki niemu energia może być przesyłana z baterii bezpośrednio do silnika. Kontroler jest połączony z czujnikiem ruchu, dzięki czemu tworzą inteligentny system wspomagania podczas jazdy;

silnik – najczęściej wykorzystywane są silniki bezszczotkowe, których ogromnymi atutami jest bezawaryjność oraz bezobsługowość.

To właśnie te trzy elementy odpowiadają za napędzanie pojazdu i to dzięki nim możliwa jest jazda ze wspomaganiem. Cała reszta konstrukcji nie różni się niczym od tradycyjnego roweru.

Jak działa rower elektryczny? Jak na nim jeździć?

Zasada działania roweru elektrycznego jest bardzo prosta i to właśnie prostota wpływa na popularność tego pojazdu. Nie trzeba być inżynierem, by zrozumieć, na czym polega jego działanie.

Silnik w rowerze elektrycznym uruchamia się automatycznie, gdy zaczynasz pedałować. W tym samym czasie kontroler dodaje dokładnie tyle mocy, ile potrzebujesz. Im szybciej pedałujesz, tym więcej mocy otrzymujesz i odwrotnie. Jeśli zechcesz się zatrzymać, wystarczy, że naciśniesz specjalną dźwignię hamulca lub po prostu nie będziesz pedałować. Silnik automatycznie się rozłączy, a Ty zakończysz jazdę. Jak widzisz, nie ma w tym nic skomplikowanego.

Zasadniczo jazda na e-bike’u nie różni się znacząco od użytkowania i przemierzania dróg na tradycyjnym jednośladzie. Zmiana polega jednak na tym, że ludzkie mięśnie są wspomagane energią elektryczną. Konstrukcja roweru elektrycznego, ze względu na dodatkowe komponenty, jest nieco cięższa, a więc musisz być na to przygotowany, zanim usiądziesz na siodełko. Większa waga to również inna dynamika jazdy podczas zakręcania, na zjazdach i podjazdach.

Dlaczego warto kupić rower elektryczny? Plusy i minusy

Rower elektryczny, jak każde rozwiązanie, ma swoje plusy i minusy. Warto, żeby je poznać przed zakupem i być w pełni świadomym tego, na co się decydujesz.

Plusy rowerów elektrycznych

  • odciążenie użytkownika,
  • niski koszt eksploatacji,
  • pozytywny wpływ na ekologię i brak spalin,
  • nowoczesne rozwiązania (łączenie ze smartfonem i dostęp do statystyk z jazdy),
  • idealny do codziennych dojazdów do pracy,
  • nie stoisz w korkach.

Minusy rowerów elektrycznych

  • cena
  • większa waga (średnio 5-6 kg cięższy niż tradycyjny rower),
  • konieczność regularnego ładowania,
  • ograniczona żywotność akumulatora,
  • mniejszy zasięg przy niskich temperaturach.

Pamiętaj, że rozwój rowerów elektrycznych jest tak dynamiczny, że w droższych modelach już dzisiaj część podanych tutaj minusów przestaje mieć znaczenie. Wszystko zmierza do tego, by rowery elektryczne były tak samo wszechstronne, jak tradycyjne jednoślady i z całą mocą zawojowały polskie ulice.

Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna dla osób, które z pewnych przyczyn mają zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czy z takim zakazem można zatem wsiąść na rower elektryczny? Wiele zależy od zakresu wyroku sądu. Przepisy bowiem jasno regulują, że pojazd mechaniczny to taki, który jest wprawiany w ruch poprzez umieszczony na nim silnik. W przypadku roweru elektrycznego mamy z kolei do czynienia z pojazdem, który jest wyposażony w silnik pomocniczy. Zakaz na prowadzenie pojazdów mechanicznych nie dotyczy więc rowerów elektrycznych. Co innego, gdy wyrok jasno wskazuje, że dany kierujący nie może poruszać się na rowerze. W takiej sytuacji nawet rozwiązanie elektryczne jest zakazane.

Gdzie można jeździć na rowerach elektrycznych? Przepisy

Do niedawna przepisy związane z rowerami elektrycznymi były niesprecyzowane. Sytuacja jednak się zmieniła i dzisiaj pobyt tego typu pojazdów na drodze jest już dokładnie opisany w polskim prawie. Zgodnie z przepisami rower elektryczny z silnikiem o mocy znamionowej 250 W, spadającej do zera po osiągnięciu 25 km/h, wciąż jest rowerem. Dlatego też można nim jeździć zarówno po ścieżkach rowerowych, jak i drogach publicznych. W przypadku gdy wspomaganie jest większe, to e-rowerem można jeździć tylko po drodze publicznej.

Czy można kupić rower z przesuniętym ogranicznikiem prędkości?

Tak, nie ma najmniejszego problemu z zakupem roweru elektrycznego z silnikiem o mocy 500, 800, a nawet 1000 W. Musisz jednak mieć świadomość, że w świetle prawa taki pojazd jest już traktowany na równi ze skuterem lub motorowerem, a więc potrzebuje rejestracji oraz ubezpieczenia OC.

Bezpieczeństwo na rowerze elektrycznym

Ze względu na specyfikę jazdy powinieneś zadbać o ochronę głowy. Podobnie jak w przypadku zwykłego roweru lub hulajnogi elektrycznej to właśnie głowa jest częścią ciała najbardziej narażoną na urazy. Właśnie dlatego niezwykle ważny jest dobór odpowiedniego kasku. Najlepiej sprawdzają się tzw. orzeszki ze względu na ochronę potylicy.

Jak długo działają rowery elektryczne?

Wiele zależy od pojemności akumulatora, na jaki się zdecydujesz. Zazwyczaj jedno ładowanie wystarcza na przejechanie nawet do 150 km. Ważny w tej kwestii jest również sposób, w jaki korzystasz ze swojego roweru elektrycznego, jak duże ma koła i ile ważysz. Przyjmijmy jednak za standard, że po 150 km będziesz musiał naładować baterię w swoim rowerze elektrycznym.

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Najważniejsze co możesz zrobić to dbać o temperaturę, w jakiej przechowywana jest bateria Twojego roweru. Staraj się unikać ekstremalnych warunków, ponieważ wtedy pojemność akumulatora może znacząco spaść. Istotne jest również, by nie zostawiać baterii w tzw. długotrwałym rozładowaniu. Pilnuj tego, szczególnie gdy odstawisz rower elektryczny na zimę. Raz na jakiś czas sprawdź poziom naładowania akumulatora i w razie konieczności nieco go uzupełnij.

Jakie są rodzaje rowerów elektrycznych?

Rowery elektryczne występują w różnych rodzajach, z których każdy ma coś ciekawego do zaproponowania. Obecnie na rynku dostępne są:

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

  • rowery miejskie – idealne do codziennej jazdy do pracy. Niezbyt szybkie, ale za to bardzo komfortowe;
  • rowery crossowe lub trekkingowe – pozwalają zarówno na jazdę w mieście, jak i w lesie;
  • rowery górskie – dają sobie radę nawet w najtrudniejszych warunkach;
  • rower elektryczny składany – niewielki, mobilny i lekki. Czego chcieć więcej?

E-rowery można też podzielić ze względu na umieszczenie silnika. Na rynku dostaniesz:

  • rowery z silnikiem w przednim kole – odznaczają się najniższą mocą i są montowane w najtańszych modelach. Idealne dla okazjonalnych użytkowników, którzy nie potrzebują zaawansowanego sprzętu;
  • rowery z silnikiem w tylnym kole – idealne rozwiązanie dla rowerów sportowych MTB, ale też dla tych, które mają sprawdzić się w jeździe po mieście. Tego typu silnik nie wykorzystuje łańcucha do przenoszenia mocy. Rowery z silnikiem w tylnym kole nie posiadają czujnika siły nacisku, a ich praca jest nieco bardziej toporna niż w przypadku silników centralnych;
  • rowery z silnikiem centralnym (w korbie) – najbardziej zaawansowane rozwiązania. Silniki centralne są montowane zarówno w rowerach miejskich, jak i trekkingowych. Dzięki nieco innemu sposobowi napędzania roweru elektrycznego mamy do czynienia z większą wydajnością oraz dużym komfortem jazdy. Jest to szczególnie odczuwalne przy trasach po zróżnicowanych podłożach.

Jakiego rozmiaru akumulatora potrzebujesz do e-roweru?

Odpowiedź jest prosta – jak największego. Zanim wybierzesz konkretny rower, zastanów się, czego tak naprawdę potrzebujesz. Jeśli planujesz dużo jeździć i pokonywać wiele kilometrów, szukaj akumulatorów o pojemności od 23,2 Ah do 27,2 Ah. Musisz mieć jednak świadomość, że całkowity zasięg zależy również od tego, jak intensywnie korzystasz z baterii, ile ważysz oraz od bagażu, jaki przewozisz.

Czy jazda na rowerze elektrycznym to wciąż ćwiczenie?

Tak, ponieważ elektryczny rower sam nie jedzie. Silnik jest jedynie wsparciem dla Twoich mięśni. Pedały muszą się kręcić, by napędzić pojazd i utrzymywać stałą prędkość. Jeśli więc martwisz się, że rowery elektryczne są drogą na skróty i pozbawią Cię codziennej dawki ruchu, to nic bardziej mylnego. Po prostu po przyjeździe do biura nie będziesz potrzebować prysznica.

Ile kosztuje rower elektryczny?

Obecnie ceny wciąż są wyższe w porównaniu z rowerami tradycyjnymi. Nie mówimy tu jednak o wygórowanych stawkach. W końcu biorąc pod uwagę funkcjonalność, jaką oferują rowery elektryczne, 4000 zł nie wydaje już się tak znaczną kwotą. Wspomniane 4000 zł to cena, za którą dzisiaj można kupić porządny rower elektryczny ze średniej półki.

Jaki rower elektryczny kupić?

Zanim zdecydujesz się na konkretny model, sprawdź następujące elementy:

  • akumulator – im większa pojemność, tym dłużej pojedziesz. Pamiętaj, że zasięg akumulatora w dużej mierze zależy od jego ceny;
  • wielkość ramy – rama powinna być dopasowana do Twojego wzrostu. Poniżej znajdziesz tabelkę, która pomoże Ci ją dobrać:
  • rozmiar koła – im więcej cali, tym koło lepiej się toczy i pokonuje nierówności;
  • położenie silnika – opis tego, jaki wpływ na jazdę ma położenie silnika, znajdziesz wyżej w charakterystyce rowerów elektrycznych.
  • moc silnika – najważniejszy jest moment obrotowy. Im większy, tym silnik jest bardziej dynamiczny. Moc silników zazwyczaj wynosi 250 W (ze względu na przepisy);
  • osprzęt – zwróć uwagę na system zmiany przerzutek oraz hamulców. Im bardziej zaawansowane, tym jazda będzie bezpieczniejsza;
  • hamulce – do wyboru masz rozwiązania hydrauliczne, bębnowe, V-Break, hydrauliczno-mechaniczne, dwutłoczkowe, czterotłoczkowe i sześciotłoczkowe. Wszystko zależy od terenu, w jakim planujesz się poruszać. Do jazdy miejskiej idealne będą V-Break, a do ekstremalnych tras hamulce hydrauliczne;
  • zawieszenie – rowery miejskie mają zazwyczaj zawieszenie z przodu, a te nieco bardziej zaawansowane, do ekstremalnej jazdy, dysponują amortyzacją z przodu i z tyłu;
  • wygląd roweru – wybierz rower zgodnie ze swoim gustem oraz preferencjami. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań i z całą pewnością znajdziesz coś dla siebie.

Rowery elektryczne – ranking

Przygotowaliśmy dla Ciebie ranking rowerów elektrycznych z podziałem na ceny. Dzięki temu łatwo dobierzesz pojazd do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych.

Rowery elektryczne od 6000 zł

FAQ

1. Ile kosztuje rower elektryczny?
2. Jak wygląda ładowanie baterii?
3. Gdzie mogę jeździć na e- rowerze?
4. Czy mogę podróżować z rowerem elektrycznym?
5. Jak daleko mogę dojechać na jednej baterii?
6. Czy potrzebuję prawa jazdy, aby jeździć na rowerze elektrycznym po drodze?
7. Czy rower elektryczny ładuje się podczas pedałowania?
8. Jak długo trwa naładowanie baterii?
9. Czy powinienem całkowicie rozładować baterię przed ładowaniem?
10. Widziałem tańsze rowery elektryczne, jaka jest różnica?
11. Jak szybko pojadą rowery elektryczne?
12. Który rower elektryczny jest dla mnie najlepszy?
13. Dlaczego powinienem jeździć na rowerach elektrycznych?
14. Jak czyścić rower elektryczny?
15. Czy ma to znaczenie, czy elektronika zamoczy się?
16. Czy mogę umieścić e-rower na bagażniku samochodowym?
17. Jakie są koszty eksploatacji roweru elektrycznego?
18. Jaka jest różnica między silnikami 250 W i 350 W?
4
4.9 - Ocena na Opineo!