Cofnij
Poradnik zakupowy: jak wybrać rower elektryczny? Wszystko, co musisz wiedzieć

Udział rowerów elektrycznych w naszym rynku to już 10% i wciąż rośnie. Czy to oznacza, że Polacy już niedługo przesiądą się ze zwykłych jednośladów na te zasilane prądem? Wszystko na to wskazuje. Rowery elektryczne są wydajne, szybkie i stanowią idealną alternatywę dla samochodu. Z tego tekstu dowiesz się więcej o tym środku lokomocji i poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

  1. Jak zbudowany jest rower elektryczny?
  2. Jak działa rower elektryczny?
  3. Jak jeździć na rowerze elektrycznym?
  4. Dlaczego warto kupić rower elektryczny?
  5. Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?
  6. Gdzie można jeździć na rowerach elektrycznych?
  7. Jak zadbać o bezpieczeństwo na rowerze elektrycznym?
  8. Jak długo działają rowery elektryczne?
  9. Jakie są rodzaje rowerów elektrycznych?
  10. Jakie są rodzaje baterii i akumulatorów?
  11. Czy jazda na rowerze elektrycznym to wciąż ćwiczenie?
  12. Ile kosztuje rower elektryczny?
  13. Jaki rower elektryczny kupić?
  14. Rowery elektryczne - zestawienie najpopularniejszych
  15. Jaki rower elektryczny do 5000 zł?
  16. Jaki rower elektryczny do 8000 zł?
  17. Jaki rower elektryczny do 12000 zł?
  18. Jaki rower elektryczny PREMIUM?
  19. FAQ

Rower elektryczny - budowa

Każdy rower elektryczny posiada trzy fundamentalne elementy, bez których nie mógłby działać. Chodzi o:

Mechanizm rower

Akumulator

w większości jest to bateria litowo- jonowa (podobna jest zastosowana w laptopach/ telefonach komórkowych). Charakteryzuje je długa żywotność baterii, która starcza na ok 500-700 cykli ładowania, co daje przynajmniej 50 tys. Km przejechanych na jednym akumulatorze nim straci on swoje właściwości.

Akumulator rower elektryczny

Kontroler sterujący

Dzięki niemu energia z akumulatora może być przesyłana bezpośrednio do silnika. Kontroler połączony jest z czujnikiem ruchu tworząc przy tym inteligentny system wspomagania jazdy.

E-compact rower elektryczny Funbike

Silnik

Najczęściej w rowerach elektrycznych wykorzystywane są silniki bezszczotkowe, których ogromnym atutem jest bezawaryjność i bezobsługowość. Ważne dla geometrii roweru jest umiejscowienie silnika. Silnik może być umieszczony w piaście przedniego koła, centralnie lub w piaście tylnego koła, w zależności od przeznaczenia danego e-bike’a. To właśnie te elementy są odpowiedzialne za napęd roweru i to dzięki nim jest możliwa jazda ze wspomaganiem. Cała reszta wykorzystanych przy budowie komponentów nie różni się niczym od tych wykorzystywanych w tradycyjnych rowerach.

Silnik rower elektryczny

Jak działa rower elektryczny? Jak na nim jeździć?

Zasada działania roweru elektrycznego jest bardzo prosta i to właśnie prostota wpływa na popularność tego pojazdu. Nie trzeba być inżynierem, by zrozumieć, na czym polega jego działanie.
Silnik w rowerze elektrycznym uruchamia się automatycznie, gdy zaczynasz pedałować. W tym samym czasie kontroler dodaje dokładnie tyle mocy, ile potrzebujesz. Im szybciej pedałujesz, tym więcej mocy otrzymujesz i odwrotnie. Jeśli zechcesz się zatrzymać, wystarczy, że naciśniesz dźwignię hamulca lub po prostu nie będziesz pedałować. Silnik automatycznie się rozłączy, a Ty zakończysz jazdę. Jak widzisz, nie ma w tym nic skomplikowanego.
Zasadniczo jazda na e-bike’u nie różni się znacząco od użytkowania i przemierzania dróg na tradycyjnym jednośladzie. Zmiana polega jednak na tym, że ludzkie mięśnie są wspomagane energią elektryczną. Konstrukcja roweru elektrycznego, ze względu na dodatkowe komponenty, jest nieco cięższa, a więc musisz być na to przygotowany, zanim usiądziesz na siodełko. Większa waga to również inna dynamika jazdy podczas zakręcania, na zjazdach i podjazdach.

Dlaczego warto kupić rower elektryczny? Plusy i minusy

Rower elektryczny, jak każde rozwiązanie, ma swoje plusy i minusy. Warto, żeby je poznać przed zakupem i być w pełni świadomym tego, na co się decydujesz.

Plusy rowerów elektrycznych

  1. odciążenie użytkownika,
  2. niski koszt eksploatacji,
  3. pozytywny wpływ na ekologię i brak spalin,
  4. nowoczesne rozwiązania (łączenie ze smartfonem i dostęp do statystyk z jazdy),
  5. idealny do codziennych dojazdów do pracy,
  6. jednorazowy dystans do przejechania to ok 100km (w zależności od pojemności),
  7. możliwość wyboru poziomu wspomagania/ bądź całkowite wyłączenie, zeroemisyjne.

Minusy rowerów elektrycznych

  1. cena
  2. większa waga (średnio 5-6 kg cięższy niż tradycyjny rower),
  3. konieczność regularnego ładowania,
  4. ograniczona żywotność akumulatora,
  5. mniejszy zasięg przy niskich temperaturach.

Pamiętaj, że rozwój rowerów elektrycznych jest tak dynamiczny, że w droższych modelach już dzisiaj część podanych tutaj minusów przestaje mieć znaczenie. Wszystko zmierza do tego, by rowery elektryczne były tak samo wszechstronne, jak tradycyjne jednoślady i z całą mocą zawojowały polskie ulice.

Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna dla osób, które z pewnych przyczyn mają zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czy z takim zakazem można zatem wsiąść na rower elektryczny? Wiele zależy od zakresu wyroku sądu. Przepisy bowiem jasno regulują, że pojazd mechaniczny to taki, który jest wprawiany w ruch poprzez umieszczony na nim silnik. W przypadku roweru elektrycznego mamy z kolei do czynienia z pojazdem, który jest wyposażony w silnik pomocniczy. Zakaz na prowadzenie pojazdów mechanicznych nie dotyczy więc rowerów elektrycznych. Co innego, gdy wyrok jasno wskazuje, że dany kierujący nie może poruszać się na rowerze. W takiej sytuacji nawet rozwiązanie elektryczne jest zakazane.

Rower elektryczny Funbike

Gdzie można jeździć na rowerach elektrycznych? Przepisy

Do niedawna przepisy związane z rowerami elektrycznymi były niesprecyzowane. Sytuacja jednak się zmieniła i dzisiaj pobyt tego typu pojazdów na drodze jest już dokładnie opisany w polskim prawie. Zgodnie z przepisami rower elektryczny z silnikiem o mocy znamionowej 250 W, spadającej do zera po osiągnięciu 25 km/h, wciąż jest rowerem. Dlatego też można nim jeździć zarówno po ścieżkach rowerowych, jak i drogach publicznych. W przypadku gdy wspomaganie jest większe, to e-rowerem można jeździć tylko po drodze publicznej.

Czy można kupić rower z przesuniętym ogranicznikiem prędkości?

Tak, nie ma najmniejszego problemu z zakupem roweru elektrycznego z silnikiem o mocy 500, 800, a nawet 1000 W. Musisz jednak mieć świadomość, że w świetle prawa taki pojazd jest już traktowany na równi ze skuterem lub motorowerem, a więc potrzebuje rejestracji oraz ubezpieczenia OC. Rowerem z silnikiem o większej mocy można poruszać się również poza drogami publicznymi.


Jak daleko można podróżować na jednej baterii?

Ze względu na specyfikę jazdy powinieneś zadbać o ochronę głowy. Podobnie jak w przypadku zwykłego roweru lub hulajnogi elektrycznej to właśnie głowa jest częścią ciała najbardziej narażoną na urazy. Właśnie dlatego niezwykle ważny jest dobór odpowiedniego kasku. Najlepiej sprawdzają się tzw. orzeszki ze względu na ochronę potylicy.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów kasków rowerowych, ich wybór zależy od rodzaju naszej aktywności. Do poruszania się po mieście i omijania korków na rowerze miejskim rekomendujemy wspomniany kask typu orzeszek. Jeżeli jednak wybierasz rower elektryczny MTB najlepszą ochronę zapewnią kaski dedykowane do sportów ekstremalnych z ochroną szczęki (kaski fullface).

Wycieczki rowerem elektrycznym

Jak długo działają rowery elektryczne?

Wiele zależy od pojemności akumulatora, na jaki się zdecydujesz. Zazwyczaj jedno ładowanie wystarcza na przejechanie nawet do 150 km. Ważny w tej kwestii jest również sposób, w jaki korzystasz ze swojego roweru elektrycznego, jak duże ma koła i ile ważysz. Przyjmijmy jednak za standard, że po 150 km będziesz musiał naładować baterię w swoim rowerze elektrycznym.

Jak dbać o baterię w rowerze elektrycznym?

Najważniejsze co możesz zrobić to dbać o temperaturę, w jakiej przechowywana jest bateria Twojego roweru. Staraj się unikać ekstremalnych warunków, ponieważ wtedy pojemność akumulatora może znacząco spaść. Istotne jest również, by nie zostawiać baterii w tzw. długotrwałym rozładowaniu. Pilnuj tego, szczególnie gdy odstawisz rower elektryczny na zimę. Raz na jakiś czas sprawdź poziom naładowania akumulatora i w razie konieczności nieco go uzupełnij.

Jakie są rodzaje rowerów elektrycznych?

Rowery elektryczne występują w różnych rodzajach, z których każdy ma coś ciekawego do zaproponowania. Obecnie na rynku dostępne są:

  1. rowery miejskie - idealne do codziennej jazdy do pracy. Niezbyt szybkie, ale za to bardzo komfortowe;
  2. rowery crossowe lub trekkingowe - pozwalają zarówno na jazdę w mieście, jak i w lesie;
  3. rowery górskie - dają sobie radę nawet w najtrudniejszych warunkach;
  4. rowery Cargo - idealne do rowerowej kurierki, służą do transportu towarów i dzieci;
  5. rower elektryczny składany - niewielki, mobilny i lekki. Czego chcieć więcej?
Elektryczny rower miejski
Rower elektryczny miejski


rower-elektryczny-trekkingowy.jpg
Rower elektryczny trekkingowy


Rower elektryczny górski
Rower elektryczny górski


Rower elektryczny składany
Rower elektryczny składany

E-rowery można też podzielić ze względu na umieszczenie silnika.

Na rynku dostaniesz:

  1. rowery z silnikiem w przednim kole - odznaczają się najniższą mocą i są montowane w najtańszych modelach. Idealne dla okazjonalnych użytkowników,
  2. rowery z silnikiem w tylnym kole - idealne rozwiązanie dla rowerów sportowych MTB, ale też dla tych, które mają sprawdzić się w jeździe po mieście. Tego typu silnik nie wykorzystuje łańcucha do przenoszenia mocy. Rowery z silnikiem w tylnym kole nie posiadają czujnika siły nacisku, a ich praca jest nieco bardziej toporna niż w przypadku silników centralnych;
  3. rowery z silnikiem centralnym (w korbie) - najbardziej zaawansowane rozwiązania. Silniki centralne są montowane zarówno w rowerach miejskich, jak i trekkingowych. Dzięki nieco innemu sposobowi napędzania roweru elektrycznego mamy do czynienia z większą wydajnością oraz dużym komfortem jazdy. Jest to szczególnie odczuwalne przy trasach po zróżnicowanych podłożach.
  4. Jakiego rozmiaru akumulatora potrzebujesz do e-roweru?
  5. Odpowiedź jest prosta - jak największego. Zanim wybierzesz konkretny rower, zastanów się, czego tak naprawdę potrzebujesz. Jeśli planujesz dużo jeździć i pokonywać wiele kilometrów, szukaj akumulatorów o pojemności od 13 Ah wzwyż. Taka pojemność akumulatora zapewni pokonywanie tras o przybliżonej odległości 100 km z włączonym wspomaganiem silnika na jednym ładowaniu. Musisz mieć jednak świadomość, że całkowity zasięg zależy również od tego, jak intensywnie korzystasz z baterii, ile ważysz oraz od bagażu, jaki przewozisz.
Ile kosztuje rower elektryczny?

Zanim zdecydujesz się na konkretny model, sprawdź następujące elementy:

Akumulator

Im większa pojemność, tym dłużej pojedziesz. Pamiętaj, że zasięg akumulatora w dużej mierze zależy od jego ceny;

Wielkość ramy

Rama powinna być dopasowana do Twojego wzrostu. Na naszym blogu znajdziesz informację jak ją dobrać.

Rozmiar koła

Im więcej cali, tym koło lepiej się toczy i pokonuje nierówności;

Położenie silnika

Opis tego, jaki wpływ na jazdę ma położenie silnika, znajdziesz wyżej w charakterystyce rowerów elektrycznych.

Moc silnika

Przy wyborze roweru elektrycznego ważna jest klasa zamontowanych komponentów. Im wyższy model przerzutek i hamulców tym jazda będzie bardziej efektywna;

Hamulce

Do wyboru masz rozwiązania hydrauliczne, bębnowe, V-Break, dwutłoczkowe i czterotłoczkowe. Wszystko zależy od terenu, w jakim planujesz się poruszać. Do jazdy miejskiej idealne będą V-Break, a do ekstremalnych tras hamulce hydrauliczne;

Zawieszenie

Rowery miejskie mają zazwyczaj amortyzator z przodu, a te nieco bardziej zaawansowane do ekstremalnej jazdy posiadają amortyzację z przodu i z tyłu;

Wygląd roweru

Wybierz rower zgodnie ze swoim gustem oraz preferencjami. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań i z całą pewnością znajdziesz coś dla siebie.

Akumulator

Im większa pojemność, tym dłużej pojedziesz. Pamiętaj, że zasięg akumulatora w dużej mierze zależy od jego ceny;

Rowery elektryczne - zestawienie najpopularniejszych

Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie najpopularniejszych rowerów elektrycznych z podziałem na ceny. Dzięki temu łatwo dobierzesz pojazd do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych.

Jaki rower elektryczny do 5000 zł?

Jaki rower elektryczny do 8000 zł?

Jaki rower elektryczny do 12000 zł?

Jaki rower elektryczny do 40000 zł?

FAQ

1. Ile kosztuje rower elektryczny?

Ceny rowerów elektrycznych są bardzo zróżnicowane, ze względu na rodzaj roweru czy jego przeznaczenie. Ponadto bardzo duży wpływ na cenę końcową e-bike’a ma zastosowany osprzęt, pojemność akumulatora i jego marka. Ceny rowerów elektrycznych wahają się między 4, a 35 tys.

2. Jak wygląda ładowanie baterii?

Akumulator roweru elektrycznego ładuje się za pomocą dołączonej do zestawu ładowarki. Wystarczy podłączyć ładowarkę do gniazdka, a z drugiej strony do gniazda ładowania. Większość, bo aż 95% akumulatorów można ładować również gdy są wyjęte z roweru.

3. Gdzie mogę jeździć na e- rowerze?

Rowerem elektrycznym możesz poruszać się po wszystkich drogach rowerowych oraz po ulicach.

4. Czy mogę podróżować z rowerem elektrycznym?

Przepisy są takie same jak w przypadku tradycyjnych rowerów (poza transportem powietrznym). Jeśli dany przewoźnik pozwala na transport roweru, nie ma powodów do obaw.

5. Jak daleko mogę dojechać na jednym cyklu baterii?

Najczęściej zastosowana pojemność akumulatorów to 7,8Ah- 16Ah, co pozwala na pokonanie 60-130km na jednym ładowaniu. Wszystko jednak zależy od pojemności, masy (użytkownika i roweru) oraz wykorzystywanego trybu jazdy jak i poziomu wspomagania elektrycznego. Wpływ na przejechany dystans ma również temperatura otoczenia, im będzie niższa tym mniej kilometrów będzie wspomagał nas silnik.

6. Czy potrzebuję prawa jazdy, aby jeździć na rowerze elektrycznym po drodze?

Nie, jeśli jesteś pełnoletni. W przypadku osób poniżej 18. roku życia potrzebna jest karta rowerowa lub prawo jazdy AM, A1, B1 lub T.

7. Czy rower elektryczny ładuje się podczas pedałowania?

Ładowanie roweru elektrycznego odbywa się wyłącznie za pomocą ładowarki dołączonej do zestawu podłączonej do gniazda 230V.

8. Jak długo trwa naładowanie baterii?

Czas ładowania zróżnicowany jest w zależności od pojemności ładowanego akumulatora. Nowoczesne modele ładują się od 6 do 12 godzin.

9. Czy powinienem całkowicie rozładować baterię przed ładowaniem?

Rozładowywanie do 0 baterii litowo-jonowej nie wpływa pozytywnie na jej kondycję. Należy wręcz unikać jej przypadkowego rozładowania, może to negatywnie wpływać na ogniwa akumulatora i skrócić jego żywotność.

10. Widziałem tańsze rowery elektryczne, jaka jest różnica?

Rowery elektryczne różnią się ceną ze względu na ich budowę, wykorzystane komponenty, osprzęt czy też przeznaczenie roweru elektrycznego. Marka również ma znaczny wpływ na cenę końcową produktu.

11. Jak szybko pojadą rowery elektryczne?

Zależy to od mocy silnika w który został wyposażony e-bike. Zgodnie z prawem po drogach publicznych możliwa jest jazda maksymalnie z prędkością 25 km/h. Jednak poza drogami publicznymi wybrane modele e-rowerów mogą rozwijać prędkość nawet dwukrotnie większą (na własną odpowiedzialność). Ważne jest by zadbać o bezpieczeństwo podczas offroadowej szybkiej jazdy.

12. Który rower elektryczny jest dla mnie najlepszy?

Wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji i potrzeb. Zastanów się gdzie najczęściej chcesz jeździć. Czy będzie to miasto, las, a może góry? Rower elektryczny powinien również być dopasowany do Twojego wzrostu oraz gustu.

13. Dlaczego powinienem jeździć na rowerach elektrycznych?

Jazda na rowerze elektrycznym jest bardziej ekonomiczna i ekologiczna niż jazda samochodem. Dodatkowo w godzinach szczytu bez problemu dotrzesz do domu omijając korki oraz przy okazji masz do czynienia z aktywnością fizyczną.

14. Jak czyścić rower elektryczny?

Przed myciem/ czyszczeniem roweru należy wyłączyć rower oraz wyjąć baterię. Rower należy czyścić ręcznie za pomocą miękkiej szmatki, najlepiej ciepłą wodą z preparatem do czyszczenia roweru lub samym preparatem przystosowanym do czyszczenia e-bików np. MUC OFF Później należy dokładnie rower wytrzeć do sucha i zostawić do całkowitego wyschnięcia w ciepłym miejscu.

15. Czy ma to znaczenie, czy elektronika zamoczy się?

Jeśli zostanie wyłącznie lekko zachlapana, to nie. Każdy rower elektryczny jest odporny na lekki deszcz czy zamoczenie. W przypadku ciągłego strumienia wody, który dostał się do elementów elektronicznych, dobrze będzie pozostawić rower do wyschniecia i przed jego użytkowaniem sprawdzenie czy elementy elektroniczne nie uległy uszkodzeniu.

16. Czy mogę umieścić e-rower na bagażniku samochodowym?

Oczywiście, że tak. Jednak z racji na większą masę roweru zalecane jest umieszczenie e-bików na bagażniku samochodowym bez zamontowanego akumulatora. Do transportu rowerów elektrycznych polecamy bagażniki montowane na hak przystosowane do cięższych rowerów.

17. Jakie są koszty eksploatacji roweru elektrycznego?

Kosztem jest tylko prąd, jaki zużyjesz do ładowania pojazdu. Jedno pełne ładowanie nie kosztuje więcej niż 1 zł.

18. Jaka jest różnica między silnikami 250 W i 350 W?

Chodzi o osiągane prędkości. Im większa moc, tym szybciej pojedziesz. Pamiętaj jednak, że zgodnie z prawem po publicznych drogach można jechać z prędkością maksymalną 25 km/h. Silniki z większą mocą mogą więc zmienić klasyfikację Twojego pojazdu z roweru na motorower albo skuter. To z kolei będzie tworzyć obowiązek rejestracji i wykupienia ubezpieczenia OC.