Cofnij
Co się stanie z szybkimi hulajnogami elektrycznymi? Wszystko co musisz wiedzieć o nowych przepisach.

Wszystko co musisz wiedzieć o nowych przepisach.

Techlife x5

Co się stanie z szybkimi hulajnogami elektrycznymi?

2 listopada 2021r. weszło w życie nowe rozporządzenie określające jakie wymogi techniczne muszą spełniać e-hulajnogi po 1 stycznia 2022 roku, aby mogły zostać wprowadzone do obrotu. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy hulajnóg, którzy codziennie omijają korki w drodze do pracy, czy szkoły?

Na dobrą sprawę nie ma wielu zmian, a w tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i uspokoić obawy.

Jakie wymogi techniczne muszą spełnić hulajnogi elektryczne?

Nowe przepisy wskazują na takie aspekty jak masa, wymiary, obowiązkowe wyposażenie, czy to z jaką prędkością maksymalną może się poruszać hulajnoga elektryczna.

TECHLIFE X5

Wraz z wejściem nowych przepisów każda hulajnoga elektryczna musi:

Ważyć mniej niż 30 kg

To oznacza, że część znanych i lubianych modeli będzie musiała być zmodyfikowana i odchudzona. Ograniczenie to dotyczyć będzie jedynie egzemplarzy, które opuszczą fabryki w 2022 roku.

Modele z poprzednich lat wciąż będą zgodne z przepisami i dostępne do zakupu i swobodnego użytkowania. Przykładem tego może być hulajnoga Techlife x9 o masie 55kg.

Posiadać światła:

a) co najmniej jedno przednie pozycyjne o barwie białej/żółtej selektywnej (które może migać jak w rowerach)
b) odblaskowe po dwóch bocznych stronach
c) tylne odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, oraz co najmniej jedno światło tylne pozycyjne barwy czerwonej

TECHLIFE X9

techlife x5

New-Project-1.jpg

Wytyczne dotyczące wymaganego oświetlenia są już spełniane przez część modeli. W przepisach doprecyzowano jednak jakie konkretnie elementy powinny wchodzić w skład hulajnogi elektrycznej, by zapewnić jak największe bezpieczeństwo i widoczność w trasie.

Mieć sprawny przynajmniej jeden hamulec
Posiadać dzwonek i podpórkę
Dysponować numerem rozpoznawczym lub kodem graficznym

umożliwiającym identyfikację hulajnogi elektrycznej, nadany i umieszczony przez producenta w sposób trwały na ramie lub innym podstawowym elemencie konstrukcyjnym

Być ograniczona konstrukcyjnie w rozwijaniu prędkości powyżej 20 km/h i zapewniać możliwość skutecznego hamowania.

Jest kilka istotnych zmian, ale nie dotkną one konsumentów, którzy posiadają już własną e-hulajnogę. Co jednak z wymienioną wyżej prędkością…

FRUGAL ALPHA


Czy to koniec szybkich hulajnóg elektrycznych?

Nic z tych rzeczy. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym maksymalna prędkość z jaką możemy się poruszać hulajnogą elektryczną nie może przekraczać 20 km/h. Weźmy jednak pod lupę np. sportowe Porsche, które w terenie zabudowanym nie może przekroczyć 50km/h, ale w praktyce jest szybsze niż zezwalają na to przepisy.

Tak samo jest z hulajnogami, które rozpędzają się nawet do 100km/h i Ci, którzy już taką maszynę mają - dalej będą mogli się nią cieszyć bezproblemowo i bez żadnych zmian – poza terenem objętym ograniczeniami.


Nami Burn-e Viper osiąga prędkość 100 km/h

NAMI BURN-E

New-Project-1.jpg

New-Project-1.jpg

Sprawa ma się nieco inaczej w przypadku tych, którzy dopiero decydują się na zakup swojej własnej e-hulajnogi, dlatego wyjaśniamy:

1.Jeśli zdecydujecie się na kupno jeszcze w tym roku, to traficie na modele nieobjęte nowymi przepisami.
2. Ci, którzy wstrzymają się z decyzją zakupu do przyszłego roku będą mieli wybór pomiędzy egzemplarzami z 2021 roku nie dotkniętymi nowymi przepisami, a modelami z 2022 po modyfikacjach.

To wcale nie oznacza, że nowe modele będą miały mniej mocy.
Każda hulajnoga elektryczna otrzyma blokadę ograniczającą prędkość, ale moc sprzętu pozostanie taka sama.

ULTRON T103

Czy nowe wymogi dotyczące hulajnóg elektrycznych są powodem do zmartwień?

Zmiany rzeczywiście są i zostaną wprowadzone, ale dotyczą głównie producentów pojazdów elektrycznych, którzy są zobowiązani dostosować się do nowych wymagań i przygotować produkty spełniające kryteria . Dlatego z czystym sumieniem możemy stwierdzić, że konsumenci nie mają się o co martwić.